צור קשר

צרו קשר מלאו את הפרטים ונציג מטעמנו יצור איתכם קשר

    דיור חוץ ביתי

    דיור חוץ ביתי – מגורים בסביבה מוגנת במסגרת דיור מחוץ לבית המשפחה

    דיור חוץ ביתי הינו אחד השירותים שמספק משרד הרווחה במסגרת מינהל מוגבלויות לאדם המאובחן ומטופל על ידו.

    מגורים במסגרת דיור חוץ ביתית הינה זכות של כל אדם המאובחן כאדם עם אוטיזם, מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) או שייך לאוכלוסיית השיקום.

    דיור חוץ ביתי הינו שירות הכולל מגורים בבית בו יינתן לאדם עם הצרכים המיוחדים טיפול מקיף ומלווה בכל תחומי החיים. הליווי הוא 24/7, כל השנה, על ידי הצוות של מסגרת הדיור הדואג לכל צרכי האדם – טיפול רפואי, סיוע בפעולות יומיומיות , תעסוקה, חוגי פנאי, תזונה ועוד. כל מסגרות הדיור החוץ ביתי מפוקחות ע"י משרד הרווחה באופן שוטף

    הסיבות ליציאה מבית המשפחה יכולות להיות מגוונות. בחלוקה גסה הסיבות מתחלקות לשניים, סיבה אחת –  אנשים היוצאים מהבית מכיוון שיש קושי להמשיך לטפל באדם ולתת את המענים המתאימים בבית. לא כל סביבה ביתית מכילה את המענים הנדרשים לאנשים עם צרכים מיוחדים, בעיקר כאשר יש צורך רב בהתאמות סביבתיות וטיפוליות עבורם – למשל לייצר סביבה נטולת גירויים חושיים או לקחת לטיפולים פיזיותראפיים יומיים

    הסוג השני הוא צורך של האדם ומשפחתו לראות את האדם כבוגר  שיתפתח בנפרד מהוריו כמו כל אדם היוצא מבית הוריו, לצאת לחיי חברה מגוונים יותר, התנסויות חדשות בחיים ומגורים עצמאיים יותר שאינם תלויים בהוריו ובמשפחתו. השירותים במסגרות השונות צריכים להתאים לכל הסיבות שהובילו ליציאה מהבית ולמלא אחר הציפיות  האלה, כלומר, לספק מענים טיפוליים מתאימים, סביבה תומכת ומותאמת, חיי חברה, גיוון בפנאי, טיפוח וקידום לעצמאות.

    תהליך היציאה מהבית הוא תהליך לא פשוט עבור המשפחה, בניגוד למצב בו ילד מתבגר ורוצה לצאת לחיים עצמאיים לבדו, , לרוב באוכלוסיות מיוחדות ה"ילד", לא רוצה לעזוב את הסביבה החמה והאוהבת של מגורים בבית משפחתו, גם אם הילד  בן 18 או 30 או 50 וזאת למרות הקושי של הוריו. במצב זה הקושי מועצם הרבה יותר, בנוסף לקושי הרגשי של יציאת ילד מהבית ישנו גם הקושי על כך שעושים זאת בניגוד לרצונו, למרות שחושבים כי זהו התהליך הנכון עבור כל.

    איך התהליך מתרחש?

    התהליך מתחיל בלשכת הרווחה המקומית. השלבים הם:

    1. הגשת בקשה לסידור חוץ ביתי ע"י פנייה של האפוטרופוס החוקי לעובדת הסוציאלית בלשכת הרווחה.
    2. ועדת השמה – תהליך עליו אחראית העובדת הסוציאלית.
    3. הפניית המשפחה לקבלת אפשרויות בחירה והגעה לועדות קבלה במסגרות השונות לבדיקת התאמה של המסגרת לצרכיהם ולציפיותיהם.

    איזה מסגרות קיימות?

    כיום, קיים מגוון רחב של שירותי דיור המתאימים לאנשים שונים, בין השירותים הקיימים – שירותי דיור נתמך – תמיכה באנשים עצמאיים למספר שעות בשבוע כל אחד על פי צרכיו:

    • מסגרת דיור קהילתית – דירות בהן מתגוררים לרוב  6 דיירים , אך קיימות גם דירות עם מספר קטן יותר  של דיירים בדירה. דירות אלה נמצאות בקהילה והדיירים משולבים  לחלוטין בקהילה.
    • הוסטלים/דיור קבוצתי – דירות של 7 דיירים ומעלה, מיועדות לאנשים הזקוקים ליותר מענים טיפוליים ואחרים מאלה המסוגלים לגור בדיור קהילתי. דיירים בדירות אלו גם כן משולבים  לחלוטין בקהילה.
    • מעון – מסגרת דיור גדולה (עשויה להיות כפר מגורים או בית דירות), שבתוכה קיימות יחידות דיור שונות לקבוצות קטנות של דיירים החיים ביחד.  לרוב שירותי המרפאה, מטבח, מכבסה וכד' ניתנים במרוכז על ידי המעון לכלל הדיירים. במעון ניתנים  שירותים פרא-רפואיים בתוך המסגרת ורמת המוגנות גבוהה יותר עבור כל דייר ודייר.

    איך נראה בית/יחידת דיור?

    הבית נראה כמו כל בית רגיל –  סלון וחדר אוכל משותפים וחדרי שינה המכילים לכל היותר 2 מיטות , מקלחות וחדרי שירותים, טלויזיות, מקרר ושאר האבזור הביתי. . הבית יכול להיות בבניין דירות או בוילה, והוא  מרוהט לחלוטין ומספק סביבת חיים איכותית לדייריו. לכל דייר יש ארון אישי ומרחב  פרטי ואישי בחדר. הדייר ומשפחתו יכולים להוסיף ולעצב את החלל האישי למענו.

    איך נבחר הבית במסגרת עבור המועמד?

    הבית הספציפי נבחר בהתייעצות עם צוות מוביל ועם המשפחה במטרה להתאים הכי טוב למועמד. בית שאינו מתאים לדייר מבחינת הרכב הדיירים , סופו שלא יטיב עם הדייר ועם שותפיו לדירה ההתאמה הרצויה היא בכמה רמות:

    • הסביבה הפיסית של הדירה – עם מדרגות או בלי, עם מרפסת או בלי וכדומה.
    • קירבה למשאבים קהילתיים.
    • הרכב הדיירים  – כאשר השאיפה היא  להתאמה תפקודית עד כמה שאפשר.

    איך תהליך הקליטה מתקיים?

    לאדם ולמשפחתו לרוב יש  אפשרות בחירה בין מספר מסגרות דיור מוצעות. ניתן כמובן לקבל החלטות בכל שלב ואף לסרב או לשנות את העמדה. במסגרת מתקיימת ועדת קבלה, בה כל הצדדים מציגים את עצמם וניתנת הזדמנות להכיר את המקום ואת הצוות, לעשות תיאום ציפיות  ולשאול את כל השאלות שעולות. במידה והמועמד אינו יכול להגיע המסגרת עורכת תצפית עליו לאיסוף מידע והיכרות עם המועמד במסגרתו היום שלו. במידה ומתקבלת הסכמה בין הצדדים כי המסגרת היא המסגרת המתאימה לאותו אדם, מחליטים על תאריך קבלה.

    לפני קבלת הדייר, המסגרת אוספת ידע ומסמכים עליו ממשפחתו ומגורמים שטיפלו בו כדי להכין את הצוות לקליטה בצורה הכי טובה. המשפחה מקבלת את מספרי הטלפון של הצוות המוביל לכל שאלה ותמיכה שהם נדרשים לה. ניתן גם לשלב את המועמד בביקור מקדים וניתן גם להכין אותו בעזרת סיפור מותאם לקליטה. במידה וקיימת מסגרת יום היא שותפה גם כן להכנתו של המועמד.

    מה מסגרת דיור חוץ ביתי מספקת לדייריה

    ראשית, היא מספקת מענים מתאימים לצרכיו הייחודיים של הדייר, בין אם הצורך הוא במענים טיפוליים שמקבלים ביטוי בסדר יום המתאים לצרכיו של הדייר, ובין אם במענים של מוגנות הסביבה כלפי הדייר. הסביבה בה הדייר יחיה ויחווה, ה – setting, צריכה להיות סביבה תומכת המחזקת ומעצימה אותו ויוצרת רוגע פנימי המאפשר עבודה טיפולית וקידומית.

    שנית, המסגרת מספקת איכות חיים ואפשרויות לחוות חוויות חדשות בעזרת חוגי פנאי בדיור או בקהילה, שיתופי פעולה עם הקהילה סביב, וההשתלבות בקבוצות דיירים בתוך הבית ובמסגרת כולה מאפשרת יצירת חברויות חדשות ואולי  גם זוגיות ., אפשרויות תעסוקה מגוונות – החל מתעסוקה מוגנת וכלה בתעסוקה בשוק החפשי ביחסי עובד מעביד , תכניות קידום אשר נבנות עם משפחת הדייר ואיתו ונועדו לקדם את הדייר לעצמאות בתחומים הנבחרים.

    המסגרת מספקת את כל צרכי הדייר – ניהול מלא של התיק הרפואי יחד עם גורמי הרפואה בקהילה, תזונה מפוקחת על ידי תזונאית, לבוש, היגיינה וסביבת חיים ראויה.

    האם הקשר עם המשפחה נשמר

    מסגרת דיור אינה מנסה להיות תחליף למשפחתו של הדייר. המסגרת היא חלק משילוב כוחות יחד עם המשפחה  במטרה לתת את המענים הטובים ביותר עבורו .המסגרת פתוחה תמיד לביקורים של המשפחה , והוצאת הדייר לחופשות בבית תלויה אך ורק בהוריו. משפחתו של הדייר שותפה לתכניות השונות שיש לו, פנאי, קידום, תעסוקה וכו' ויש לה קו פתוח לכל שאלה או בקשה למסגרת הדיור.

    האם במסגרות יטפלו בצורה לא הולמת בבן משפחה

    היסטורית מסגרות דיור חוץ ביתיות היו מרחיקות  את הדיירים מהקהילה שמסביב ואף שימשו בצורה מסוימת, באופן בו ניבנו, ככלי להפרדת הדייר מהחברה. כאשר המסגרת הייתה יותר רחוקה ממרכז הקהילה ויותר סגורה מפני הקהילה, אופן הטיפול הושפע מכך  ולעיתים גבל בשיטות שלא היו מקובלות או לגיטימיות כיום.

    כיום, המצב רחוק מאד ממה שהיה בעבר, נפתחות יותר ויותר מסגרות בתוך יישובים ובמרכזי הקהילה בדירות ובווילות המעורות בלב העשייה הקהילתית , פתוחות לקהילה ומשתמשות במשאבי קהילה. גם במסגרות היותר סגורות והמעוניות קיימת פתיחות לקהילה ומעורבות  רבה בחיי התרבות והקהילה בישוב. ככל שמסגרת יותר פתוחה לקהילה ויותר מעורה בקהילה – דרכי הטיפול בה הן שקופות יותר ואיכותיות יותר. תהליך של הוצאת דיירים למסגרות פתוחות יותר ופתיחת המסגרות המעוניות הסגורות לקהילה הוא תהליך אשר נמשך לאורך השנים. כמובן שהמסגרת פתוחה לבני משפחה תמיד מאחר ואין כמו מראה עיניים.

    כל מסגרות הנותנות שירותי דיור מפוקחות על ידי מפקחי משרד הרווחה.

    מסגרת דיור חוץ ביתי

    דיור חוץ ביתי הינו אחד השירותים שמספק משרד הרווחה במסגרת מינהל מוגבלויות לאדם המאובחן ומטופל על ידו.

    מגורים במסגרת דיור חוץ ביתית הינה זכות של כל אדם המאובחן כאדם עם אוטיזם, מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) או שייך לאוכלוסיית השיקום.

    דיור חוץ ביתי הינו שירות הכולל  מגורים בבית בו יינתן לאדם עם הצרכים המיוחדים טיפול מקיף ומלווה בכל תחומי החיים.. הליווי הוא 24/7, כל השנה, על ידי הצוות של מסגרת הדיור הדואג לכל צרכי האדם . כל מסגרות הדיור החוץ ביתי מפוקחות ע"י משרד הרווחה והשירותים החברתיים באופן שוטף.

    המעבר ממגורים בבית המשפחה למסגרת דיור חוץ ביתי יכול להיעשות בעקבות בקשה של בן המשפחה או ביוזמת שירותי הרווחה באזור המגורים.

    סוגים עיקריים של דיור חוץ ביתי

    דיור חוץ ביתי  יתבצע למעונות, הוסטלים ודירות המיועדים לכך ומופעלים על ידי עמותות, ארגונים ציבוריים וממשלתיים וחברות פרטיות. על אותם הגופים מוטלת האחריות להחזיק צוות של בעלי מקצוע מכל קשת הטיפולים להם נזקקים הדיירים. תהליך ההשמה כולל מספר שלבים בהם יתקיימו שלוש וועדות שונות והן: ועדת אבחון המקבלת החלטה בנוגע לרמת המוגבלות.

    ועדת השמה מחוזית מטעם משרד הרווחה המעבירה הפנייה למקום הרצוי.

    ועדת קבלה במסגרת הדיור המיועדת ע"י צוות הדיור.

    כל התהליך מתבצע על ידי העו"ס במחלקה לשירותים חברתיים, העו"ס תלווה את המשפחה בכל וועדה ובכל התלבטות.

    ככלל, השאיפה היא לאפשר דיור בקהילה לכל אדם עם מוגבלות, עם זאת ישנם פניות שיופנו לדיור מעוני בשל צורכי הדייר, דוגמאות לכך, אנשים שצרכיהם הרפואיים האינטנסיביים מחייבים זמינות ונגישות לשירותי בריאות, והם אינם יכולים לקבל מענה הולם במסגרת השירותים הכוללים בקהילה.

    כמו כן, אנשים עם בעיות התנהגותיות קשות ו/או אלימות, שנדרש עבורם מערך טיפול ופיקוח משמעותי במיוחד כדי שלא יסכנו את עצמם או את זולתם.

    במערכי הדיור תינתן עזרה אישית וליווי רגשי במשך כל שעות היממה, שבעה ימים בשבוע. הדיירים יזכו לתכנית שיקומית אישית "תפירת חליפה" אשר תתייחס לאספקטים של התפקודים היומיומיים הבסיסיים וכן לגורמים מורכבים של הדייר כגון: מצב רפואי, איזון תרופתי, טיפול בהפרעות התנהגות, תעסוקה ויחסים בין אישיים. הדיירים בתכנית ומשפחתם ילוו על ידי הצוות ברמת ההתקדמות התפקודית שלהם והשתלבותם במסגרת הדיור.

    לחייך כל הדרך אל השגרה

    עם ניסיון של למעלה מ – 40 שנים שיש לנו בקבוצת רמות אנו ליווינו ומלווים עשרות אם לא אלפי מקרים של דיירים במסגרות דיור חוץ ביתי. העקרונות המובילים שלנו עליהם לא נתפשר הם איכות כוח האדם, המקצועיות, השירות והכבוד אותם אנו מעניקים לקהילה שלנו. אתם מוזמנים לפנות אלינו ויחד נצא אל הדרך.

    דיור חוץ ביתי לאוטיסטים

    מערך דיור חוץ ביתי מיועד לשלל קבוצות בחברה: החל מאנשים המתמודדים עם צרכים מיוחדים, אנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, בעלי קשיי תפקוד או התנהגות ועוד. מדובר בפתרון דיור המספק קהילה תומכת, כמו גם כלים לצאת אל הסביבה ולרכוש מיומנויות חשובות לחיים. בכך הם עומדים על זכויותיהם להגשים את חלומותיהם, ולחיות את חייהם באופן שווה לאחרים. לקבלת מענה נוסף בתחום, יש לפנות אל קבוצת רמות. קבוצה זו מתמחה ביצירת פתרונות המותאמים אישית לצרכים הפיזיים, החברתיים והרגשיים של אוכלוסיות מיוחדות.

    פניה למערך דיור חוץ ביתי – תהליך המתבסס על שלבים שונים

    מסגרת דיור חוץ ביתי מופעלת על ידי גורמים שונים ברחבי הארץ, כאשר האנשים הזכאים לדיור מסוג זה הם מגוונים: החל מילדים, בני נוער ועד בוגרים, יש ביכולתם להתקבל לדיור החוץ הביתי אם הם למשל נמצאים על הספקטרום האוטיסטי. זאת, כל עוד הם בני 12 ומעלה. כמו כן, על הדיור להיות בהתאמה אישית לאנשים המבקשים את פתרון המגורים. במילים אחרות, ובהתאם למצבם הפיזי, ההתנהגותי, התלות הסיעודית וכן הלאה – כך יש להתאים את הדיור הרלוונטי ביותר עבור הדיירים.

    על מנת לאתר את המסגרת הרלוונטית החוץ הביתית, יש להתחיל בתהליך; מסע המתבסס על מספר שלבים מרכזיים: פניה אל וועדת האבחון, חתימה בלשכת הרווחה על מלוא הטפסים הדרושים, פניה אל וועדת ההשמה ועד הסדרת נושא התשלום – כך, ניתן יהיה לאתר את הסידור המתאים ולקדם את עתיד הדיירים. לצד הבירוקרטיה המלווה את התהליך, רצוי לוודא כי הדיור מספק מעטפת מקיפה; צוות אנשי מקצוע שילוו את הדייר היטב ולאורך כל הדרך.

    להתאים את השירות לאוכלוסייה

    החל מבית כוללני, בית לחיים בקהילה ועד דירה בקהילה, פתרונות הדיור החוץ ביתי הם רבים ומגוונים. כדי להתחיל במסע ולאתר את הדיור המתאים ביותר לדייר ולצרכיו, ניתן ליצור קשר עם קבוצת רמות. קבוצה זו, אשר החלה את דרכה במעון רמת טבריה, מתמחה בהתאמת מגוון שירותים לאנשים בעלי צרכים מיוחדים ולמתמודדים עם הפרעות נפשיות.

    צרו קשר

    מלאו את הפרטים ואחד מנצינגו יצור איתכם קשר




      לקוחות ממליצים

      ציפי בר

      מסגרות טיפול אכותיות, מקצועיות ונותנות מענה לכל סוגי האוכלוסיה.

      ישראל לחיאני

      ממליץ בחום על מי שפועל למען אוכלסיה מיוחדת זו.

      שמעון מלול

      שירות אנושיות ומקצועיות זה בדי אן איי שלהם.

      שאלות ותשובות

      שאלות על קבוצת רמות

      מהי קבוצת רמות?

      קבוצת רמות מאגדת בתוכה מספר חברות הנותנות שירותים לאוכלוסיות מיוחדות בתחומי הדיור, התעסוקה והחינוך. לקבוצה יש ניהול מרכזי אחד והיא פועלת תחת סטנדרט איכות אחד (בתו תקן ISO 9001-2015).

      לאילו אוכלוסיות קבוצות רמות נותנת שירותים?

      קבוצת רמות נותנת שירותים למגוון אוכלוסיות, בהן: אוכלוסיית מנהל מוגבלויות – אוטיזם, מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) ושיקום, אוכלוסיית דירי רחוב ומכורים, נכי נפש וילד ונוער.

      מהו דיור חוץ ביתי?

      דיור חוץ ביתי הינו אחד השירותים שמספק משרד הרווחה במסגרת מינהל מוגבלויות לאדם המאובחן ומטופל על ידו. המגורים במסגרת דיור חוץ ביתי הינה זכות של כל אדם המאובחן כאדם עם מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית), אוטיזם או שייך לאוכלוסיית השיקום. זהו שירות הכולל מגורים בבית בו יינתן לאדם עם הצרכים מיוחדים טיפול מקיף ומלווה בכל תחומי החיים הליווי הינו 24/7, כל השנה, על ידי צוות המסגרת

      איזה מסגרות קיימות?

      כיום, קיים מגוון רחב של שירותי דיור המתאימים לאנשים שונים, בין השירותים הקיימים:

      • שירותי דיור נתמך תמיכה באנשים עצמאיים למספר שעות בשבוע כל אחד על פי צרכיו.
      • מסגרת דיור קהילתית דירות בהן מתגוררים לרוב 6 דיירים, אך קיימות גם דירות עם מספר קטן יותר של דיירים בדירה.
      • הוסטלים /קבוצות דיור דירות של 7 דיירים ומעלה, מיועדות לאנשים הזקוקים ליותר מענים טיפוליים ואחרים מאלה המסוגלים לגור בדיור קהילתי.
      • מעון מסגרת דיור גדולה שבתוכה קיימות יחידות דיור שונות לקבוצות קטנות של דיירים החיים יחד. לרוב שירותי המרפאה, מטבח, מכבסה וכו' ניתנים במרוכז על ידי המעון. לכלל הדיירים במעון ניתנים שירותים פרא-רפואיים בתוך המסגרת ורמת המוגנות גבוהה יותר עבור כל דייר ודייר.
      כיצד מתקיים תהליך הקליטה?

      במסגרת מתקיימת ועדת קבלה בשיתוף שני הצדדים וניתנת הזדמנות להכיר את המקום והצוות, לעשות תיאום ציפיות ולשאול את כל השאלות העולות. במידה והמועמד לא יכול להגיע המסגרת עורכת עליו תצפית ואוספת מידע במסגרת היום שלו בהסכמת האפוטרופוס. במידה ומתקבלת הסכמה בין הצדדים כי המסגרת היא המתאימה לאותו אדם, מחליטים על תאריך קבלה.

      קידום ושיווק אתרים קידום ושיווק אתרים